Tomas Nilsen, også kjent som Lovundkokken, har mye på menyen i januar, blant annet på Svang i Brønnøysund og Berlin i Tyskland.
– Fra 21. til 27. januar deltar vi i #teamlovundkokken på verdens største mat- og landsbruksmesse i Berlin. Det skal bli stas å vise frem råvarene, sier han.
Men først har teamet pop up sushi på Svang i Brønnøysund, 10. og 11. januar.
– Om noen kom hit i går, fredag? Det var i går og er i dag fulle hus. Folk er glade i sushi, så vi måtte finne nye samarbeidspartnere i Brønnøysund da Lokalmatbutikken la ned. Nå har vi avtale med Svang om å komme hit annen hver måned, med unntak av de travle sommerukene, da vi er fullbooket, sier han.
Nilsen henter frem to fileter laks som snart er i produksjon og forvandlet til rå biter fisk i selskap med gode saker.
– Om vi kjører take away nå som før? Ja, utover dagen, sier Nilsen blidt på kjøkkenet på Svang, og forteller svært gjerne om det skikkelig store som skjer i januar.
– Vi er 30 bedrifter fra nord som er invitert av Landbruks- og matdepartementet til å representere landsdelen på matmessa i Berlin. Vi ser veldig frem til å profilere området for fremtidige turister i Norge, og ikke minst å vise frem landsdelen som matregion, sier han.
Internationale Grüne Woche varer i ti dager og hvorfor Nilsen deltar forklarer han ved blant annet mulighet for nettverksbygging.
– Ikke bare blir vi kjente med våre norske kolleger, men vi får også unik mulighet til å møte folk fra nær sagt hele verden. Vi har med oss lokalmatprodusenter med varer fra hav, sjø, vidde, fjell og land, og disse skal vi presentere på standen vår i form av smaksprøver. Vi er veldig stolte som får være del av laget som skal reise til Berlin, sier Nilsen om kjøkkenet som ledes av Varangerkokken og Heges matopplevelser, og der både kokker og lærlinger deltar. Blant annet skal lærling fra Hildurs Urterarium i Brønnøy ta turen til verdens største matmesse.
Nord-Norge til Internationale Grüne Woche 2020 er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark, Sametinget, Nordnorsk Reiseliv og Fylkesmennene i Nordland, og Troms og Finnmark.
– Andre bedrifter som representerer Nordland i Berlin er Laksforsen/Vefsna Logde, Sæterstad gård, Heidis sjokoladedrøm, Munin Coffee Roasters, Aernie Opplevelser, Olaug Olsen, Givær, Saltenlaks, Heges Matopplevelser, Lofoten Seaweed, Lofotmat, L.Bergs sønner/Berg Seafood, LivLand gård og Loviktunet, sier Nilsen.
Han mener at Nord-Norge fortsatt har et stort potensial til å vokse som kulinarisk destinasjon.
– Mye på grunn av de gode produktene vi har her. Vi skal vise frem råvarer med rene smaker og dette er noe jeg gleder meg veldig til, sier han, og fortsetter med tilbereding av sushi.
Les gjerne vår sak om lokale produsenter på Grüne Woche i 2019.
Tekst og foto: Hege Celine Sæthre