En ny forsendelse av 2017-kolleksjonen til Elgr Design AS kvalitetssjekkes i bedriftens lokaler i Brønnøysund.
– Vi ønsket å produsere noe som symboliserte Norge, da ble elgen valgt. Vi setter pris på at den har slått an, sier designeren Mikaela Sandvær – opprinnelig fra Gøteborg.
Sammen med Margrethe Sandvær står designeren bak et produkt du i løpet av to år kunne finne over det ganske land; i utenlandsavdelingen på Gardermoen, i gavebutikker og i flere nettbutikker.
– Vi har faktisk laget et eget design til Namsos kommune; Namdalselgen. Den gis bort i representasjonsgave. Artig det, sier Mikaela Sandvær, som også vet at kronprinsparet har fått en utgave av skogens konge i kult design.
Historien startet med en idé. Sandvær, som egentlig er klesdesigner, ønsket å lage et morsomt produkt, og så hos lokal kunstner i Portugal noe som fanget oppmerksomheten.
– Det var Fatima-figurer i alle regnbuens farger, og jeg kjøpte en rosa en som rett og slett var kjempekul. Da kom jeg opp med ideen om å lage et produkt der vi årlig lager nytt design, men gjenbruker form. Jeg ønsket noe norsk, og da ble elgen valgt, sier hun.
Produsenter ble kontaktet, og en fabrikk i Kina ble valgt.
– Vi har sjekket at arbeidsforholdene der er bra, og vi betaler godt for jobben, så det har fungert fint. Samtidig ville vi gjerne hatt produsenter i Europa, sånn at vi kunne besøke fabrikken selv innimellom, sier den lokale gründeren.
At hun i 2011 ble beboer på Helgelands-kysten skyldes besøk hit sammen med Anne -Grethe Sandvær, som omtales som frue, assistent og beste hjelper.
– Vi bodde i Oslo, og Anne-Grethe, som kommer fra Brønnøysund hadde slett ikke tenkt å flytte tilbake hit. Men jeg falt fullstendig for stedet. Uteområdet Svarthopen midt i byen var så fint, at vi gikk tre turer om dagen på besøk her. Jeg husker turer klokka to om natta med hundene og hodelykt, ler hun.
I et lokale i Sørbyen har de base for bedriften, og det er her kvalitetssjekken foregår. Som denne dagen da elever i en niendeklasse fra Salhus skole forsiktig pakker ut en og en elg, og ser at glasuren er slik den skal være.
– Oi, kom og se på denne. Skal det se sånn ut, spør Linn-Janka Ekse, og holder frem en elg i det som kalles laksedesign.
For nyeste kolleksjon har i likhet med første sterke farger og spesielle uttrykk.
– Dette er en rune-elg. Den har blant annet symboler som skal sikre god helse, glede og gi beskyttelse. Dette er en Pride-elg. Den har farger som det opprinnelige Pride-flagget, sier Mikaela Sandvær, og henter frem en skinnende variant i lys rosa.
– Vi har solgt bra. Det er gøy, sier hun.
Tekst og foto: Hege Sæthre Lind