Endelig har de fått en kvinne med i arbeidsteamet i Øyvind Ellingsen AS Nordsjö Idé og Design i Industribakken i Brønnøysund.
– Skikkelig kjekt, sier eier Ellingsen.
– Utrolig gøy å male, og fantastisk bra arbeidsmiljø, kontrer medarbeider Anne Skogmo.
Hun klatrer snart opp i toppen på et stilas i den nye idrettshallen i Brønnøysund, for der er et av de mange stedene bedriften har oppdrag for tiden. Og etter kjappe pauser, eller henting av utstyr i butikk og lager i Industribakken på Salhus, kjører hun ut igjen for å jobbe videre. Høyt oppe rister hun på hodet på spørsmål om stigeklatring er vanskelig.
– Det hefter meg ikke. Jobben er kjempespennende, og jeg lærer hele tiden noe nytt. Jeg kommer fra helt andre yrker, har bare vært i bedriften siden april. Men jeg stortrives med å jobbe med dette. Vi er i kontakt med mange greie håndverkere, som rørleggere og elektrikere. Det er skikkelig trivelig, sier hun.
En halvtime tidligere satt vi sammen med eieren av bedriften og butikken, Øyvind Ellingsen, som allerede i 2005 satset på egen bedrift innen maling, gulvlegging, flislegging, ja alt som må på plass på gulv og vegg for å få den siste finishen i et bygg.
– Vår primærgruppe av kunder er andre håndverkere og bedrifter i området her. Enten de som er proffbyggere og skal ha ei leilighet eller et hus ferdigstilt før noen flytter inn, eller de som legger ut andre typer anbud på oppdrag. Her startet vi med utsalg fra lager, men har i mange år hatt butikk her i bygget, som vel var det første som kom opp her i 2011. Ikke alle vet at vi har butikk, selv naboen min som var innom her ble overrasket. «Jeg trodde du jobbet fra kassebilen, dette var noe helt annet», sa han da han kom inn hit, ler Ellingsen, som har åtte andre med seg i arbeidsteamet i det daglige virket.
Medarbeideren som du møter fast på butikken heter Odd-Bjarne Ebbesen, og han stikker hodet innom kontoret for å melde fra om en telefon sjefen må være obs på.
– Vi er her for privatkundene også, og de er velkomne på butikken. Innimellom ringer de og spør om vi kan komme innom med vareprøver. Da må vi forklare at vi har totalt 400 kvadratmeter med vareprøver, så det er nok enklere at de tar seg en tur hit, sier eieren og fagpersonen, som stadig velger å oppdatere seg innen yrket.
– Det er ikke bare fordi vi er på messer og kurs for å lære nye ting. Det er også fordi det er godt å kunne prate med folk fra firma som jobber med det samme som meg. Det er etter hvert blitt et stort nettverk, og skulle jeg sitte og lure på noe er det alltid en eller annen i nettverket som kan svare. Det er verdifullt det!
At bedriften gjør det bra tyder antallet medarbeidere på.
– Jeg skulle aldri ha ansatte. Det tok bare to måneder før jeg var nødt til å leie inn noen, og etter ti år med enkeltpersonsforetak ble det AS. Når omsetninga passerte fem millioner syns jeg det ikke var så gøy at det skulle igjennom baklomma mi lengre, spøker Ellingsen, som like etterpå får ansatt som tar en pause i spaklingen inn på det kombinerte kontoret og pauserommet.
– Hei Remy! Ja, han har ei malebukse med sånt særpreg at folk kjenner den igjen. Vi mistenker at den står på siden av senga til Remy når han sover, erter Ellingsen medarbeideren, som smiler lunt og ser etter noe å drikke.
Øyvind Ellingsen AS merket som alle andre godt koronatiden, men etter en rolig, drøy måned våren 2020 økte etterspørselen etter bedriftens tjenester. I stort monn.
– Det har faktisk vært bra trykk i bransjen helt siden da jeg begynte som maler i 1997, men det har vært flere faktorer som har gitt full fart de senere årene. I en periode var det mye ferdigplater i nye hus, da var det stort sett bare gulv på badene som vi ble engasjert til. Så kom trenden med listefritt og slette vegger, noe som ga oss utfordringer, for det er en egen teknikk for å hindre at vegger sprekker. Med helt annen stil og krav til maleren, tar jobben nå gjerne to, tre måneder på ett nytt hus. Prisen har økt fra 30 000 til tigangen, forklarer han og bekrefter at folk i dag er veldig bevisste på hva de vil ha.
– Før ble vi spurt til råds om farger. I dag er folk påvirket av sosiale medier som Instagram. De blir guidet via nett og kommer til oss for å få jobben gjort.
– Mange kommer og henter fargekart da, de liker å sammenlikne og finne akkurat det som passer best, skyter Ebbesen inn. Han rekker en liten prat før telefonen igjen ringer.
Da Ellingsen startet opp i 1997 valgte folk gjerne de samme fargene.
– De malte vegger i kvikk lunsj-farger, gult, rødt og grønt. Så gikk det noen år og vi begynte å male alt hvitt. Vi malte bomull i ti år, så kom trenden med en fondvegg i farge og tre vegger i bomull. I dag velges alle slags farger. Det er litt kjekkere!
– I koronatiden har mange folk brukt mer penger på hus og oppussing, i stedet for dyre ferieturer utenlands. Det er tydelig, sier Ebbesen.
– Ja, vi har i enkelte hus renovert samme badet opptil tre ganger i min tid som maler her. Og så er det sånn at skulle det komme ny frue i huset, vil hun gjerne ha egne farger og stil. Det gir mer arbeid til oss, tilføyer Ellingsen.
Koronatiden ga altså mer arbeid, men også krav til omstilling.
– Teamet her er heldigvis så allsidige, at de også snekrer. Det har vi gjort en del, for med flere privatkunder nå enn før må vi jobbe bredt. Vi har kunder i Vega, Vevelstad og Sømna, så vi reiser litt rundt også. Samtidig har vi større kunder i Brønnøysund, som Thon hotell, forklarer Ellingsen.
– Der har det jammen blitt fint. Før var inngangen «et hull i veggen» i nord. Nå er det innbydende inngang i sør, sier Ebbesen.
– For Thon har vi hatt oppdrag siden 2019, og nå ser det ut til at vi får en større renoveringsjobb i den «nye» fløyen. De ønsker å male opp alt. Den jobben tar vi gjerne, sier Ellingsen.
Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534