Han styrer gjerne mot Myken for whiskydestilleribesøk, han kjører gjerne til Skogsholmen for overnatting og Per Kåre Hatten styrer gjerne sin Opus One rundt Torghatten for visuell glede og ganefryd.
– Vi satser på yacht og nå blir det lofotfiskeopplevelse!
Det er iskald januar på gjestehavna i Brønnøysund hvor en 49 fot italiensk båt står og brummer sine to 435 HKs V8ere. Altså to bråkjekke, kjøreklare motorer.
– Velkommen om bord. Vi skal teste konseptet vi skal ha både i Lofoten nå i vinter, men også her på Helgeland til våren og sommeren, sier Per Kåre Hatten, som står bak Helgeland Yacht. Han er godt kjent for oss lokale fra Torghatten Camping, men den turistmagneten skal få ligge landfast mens lokalbefolkning og tilreisende tilbys noe ganske så annet på bøljan de blå.
– Det er slett ikke nytt å tilby folk turer i nærområdet i båt. Det har flinke folk gjort i årrekke. Det som er nytt er at båtgjestene kan nyte varme inne selv i vinterkulden, ta seg et måltid, et glass champagne. Denne type vinteryachting er nytt, sier han.
Heidi og Alexander Okan er to av testpersonene som snart får velkomstdrikke av medarbeider Monika Nikolova.
– Dette er en veldig flott båt, synes de to, og går inn for å sette seg ved et bord der første matopplevelse venter; ferske reker og nystekt kamskjell.
– De skal få kose seg inne mens vi kjører ut for fotosafari. Ved Torghatten kan de ta naturbilder eller selfie. Litt lengre ute skal ta frem fiskestengene og lete etter stortorsken, sier Per Kåre Hatten, som har fått båten løs fra fortøyninger og starter rolig ferden gjennom Brønnøysundet. På få minutter er båten på Berg i Sømna der flere gjester kommer på, blant annet datter Kamilla Hatten som er daglig leder på nevnte camping, sjefskokk og som det skal vise seg; habil fisker.
En liten kikk i båten viser at det er mange finesser i tillegg til rikelig plass. Tre sovekabiner, en av dem et stort soverom, to bad og kjøkken med kjøleskap og kokemuligheter er å finne godt under en flybridge som vil bli flittig brukt til sommeren.
– Båten var ny fra verft i Italia i 1997 og slik denne nå er rigget ville den ha kostet rundt 12 millioner kroner ny. Nyere modeller av denne størrelsen fra samme produsent ser omtrent likedan ut, for dette er et håndverk de fortsetter med år etter år, sier Hatten.
Han kjøpte i 2021 en båt som har gått i årrekke utenfor Bergen og som ser svært så pent behandlet ut; den innebygde skuffen med bestikk og servise ser sågar ubrukt ut.
– Ja, denne har nok vært mye i havn, men nå blir det mer fart. I slutten av februar er planen å gå til Lofoten. Der skal vi tilby matservering om bord, men gir også muligheten til å se lofotfisket på nært hold, sier Per Kåre Hatten.
Vi kjører ikke i maksfart som er 29 knop, men det er fin driv til yttersiden av Torghatten. Heidi og Alexander Okan er snare å finne frem mobilene, for selv for folk som bor i Brønnøysund er det ikke hverdagskost å få det kjente landemerket foreviget i vinterskrud.
– Dette var fin opplevelse, ler Heidi Okan, som har fått gode selfieklemmer og som snart ser sin kjære stå bak på dekk med elektronisk fiskestang.
– Oi, 60 meter dypt. Dette snøret var jammen meg tøffe saker, mener Alexander Okan, som snart får selskap av Kamilla Hatten. Det er hun som får stortorsken på kroken og det jubles før den sprelske fisken sliter seg løs.
– Ja, ja. Vi får gå inn og spise litt kveite med chillisaus og grillet grønnkål, sier hun med smil, og nå får selv kaptein Hatten tatt seg en matbit.
Praten går lett rundt bordet og det snakkes om hvem som kan finne på å bestille en tur med yacht fra Brønnøysund.
– Vi tror at dette blir populært under Rootsfestivalen, vi tror bedrifter vil ta med seg ansatte ut – særlig med leverandører på besøk, og vi tror at sågar privatpersoner vil unne seg denne typen tur til de store anledningene. Det er klart det har en prislapp, for drivstoff, timer med forberedelser og mannskap om bord koster. Det vil nok ligge et sted mellom 15 – 22 000 kroner og oppover for en dagstur. Alt fra hva som skal være med i opplevelsespakken, forklarer Hatten.
– Ja, jeg bruker gjerne 3000 kroner på et enkelt dykkerkurs på ferie, så dette er da grei pris med tanke på hva man får, kommer det fra en av gjestene.
Vi går opp på flybridgen for et bilde av Per Kåre Hatten som tester fiskelykken. Han var selv sjømann i utenriksfart en tid og har siden 2014 vært del av teamet om bord på den lokalt plasserte redningsskøyta. Han bekrefter at det kun blir på finværsdager båten tas ut på tur i vinter.
– Man må ha respekt for havet! Når havet koker må hodet holdes kaldt, så det er best å være i forkant; se signalene og ha en back up plan! Men i dag er det bare herlig. Det er en befriende følelse å være ute på havet, sier han med stort smil, og konsentrerer seg om lykken! Båt- og fiskelykken!
Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534