Tommy Eide i opplevelsesbutikken Etcetera på Herøy driver med botaniske utskeielser og mye, mye mer.
– Nå har vi noen uker stengt, men åpner dørene for julebutikk den 9. november. Det ser jeg frem til, sier han.
Men før han lar seg inspirere i retning jul er det tid for å puste ut etter sommersesongen. Den gir hektiske, men i følge Eide fine uker der det gjerne rusler busslaster med gjester inn. I enkelte sesonger kan det stå 50 biler utenfor det ombygde fjøset der butikken har holdt til i snart tre år.
– Sommersesongen er alt for kort, kun to måneder, men årets sesong kjentes mer allsidig. I tillegg til nærområdene og Norden hadde vi besøk fra Frankrike og Tyskland, kort sagt var det større variasjon, sier Eide.
Han har siden 2011 har tatt i mot fastboende og altså stadig flere besøkende fra nærområde og langveisfra, som vil se den spesielle miksen vi i sommer fikk beskrevet av en gjest på tur ut dørene.
– Hva dere finner her? Alt som kan glede øyet i et hjem…
Og en alt for rask tur gjennom 350 kvadratmeter med blomster, designvarer, interiør, bilder, godsaker, pyntesaker, lamper bekreftet det vi fra før visste om Eide; han er prisbelønnet innen blomsterdekorasjonsyrket og er en knakende dyktig stemningsskaper.
– Er dere bare her en snartur ja? Da må dere ta en tur på do, sier Eide, ler og forklarer raskt;
– Etter at jeg gikk ut med oppfordring om å droppe lysmansjettene har folk sendt meg sine gamle mansjetter. De er blitt til dekorasjon og ingen varianter eller årstider er diskriminert – der inne finner du alt. Dette er garantert toalettet det er tatt flest selfies i, nikker han og peker bort på det lille rommet du aller helst bør oppleve selv, for her lot ikke kameraet seg lokke med på å gjengi en slags gjenkjennelse av Hawaii blandet med rotnorsk grunntone – i overflod.
Men tilbake til oppsummeringen etter sesongen, der Eide – som jobbet og drev næring i Oslo i 28 år før han flyttet til hjemtraktene – beskriver en god etterfølelse.
– Jeg har ikke fått alle tall ennå, men jeg tror det har vært en god sesong. I alle fall var det artig å oppleve at mange ble lettere sjokkert over hva vi har her, og målet er å overraske enda flere når julebutikken står klar 9. november, sier han.
Tekst og foto: Hege Sæthre Lind