Vil få Nord-Norge til å skinne

0
563
Inger-Gunn Sande og Bjørn Erik Jansen driver det eneste rendyrkede kommunikasjonsbyrået i nord.

Vil få Nord-Norge til å skinne

 

De driver det eneste rendyrkede kommunikasjonsbyrået i Nord-Norge og omtales som løsningsorienterte, kraftfulle, rause bidragsytere, som løfter frem næringslivet. Møt Inger-Gunn Sande og Bjørn Erik Jansen, som står bak Nordnorsk Kommunikasjon AS.  

 

Så å si på Hurtigrute-kaia finner du lokalene til kommunikatorene, det vil si innimellom, for oppdragene er tette som hagl. På Facebook-sidene til bedriften finner du glimt fra Power Pose i kurs i presentasjonsteknikk i Korgen, medietrening med ledere i Trondheim og frokostmøte om kommunikasjon på Mo Industripark, for å nevne noe.
– Nylig hadde vi jobbeøkt her i Brønnøysund, sammen med Agenda Nord-Norge, folkene bak næringslivskonferansen i Svolvær 12. og 13. november i år. Vi jobbet med mediestrategi, panoramafilming fra havbrukssanlegg og natur, og ikke minst gjorde forberedelser til den største arenaen for næringslivstreff i nord, sier Sande.
– Vi har en del oppdrag rundt omkring i Norge, men de fleste i nord. Det passer oss godt, for vi er veldig glad i Nord-Norge, tilføyer Jansen.

De to er ektefolk og jobbepartnere med til sammen 30 års erfaring fra NRK, og nå like lang samlet erfaring fra egen bedrift. Som gründere har de kanskje ekstra stort hjerte for Ramtindkonferansen i Brønnøysund, som de har bidratt til fra oppstarten for 11 år siden.
– Det er noe spesielt ved det å være med i styret til næringslivskonferanse på hjemstedet, og bidra til å synliggjøre hvor mye bra som skjer her. Og vi har opplevd utrolig mye rundt Ramtind, fra oppstart der konferansen ble betvilt livets rett, frem til den store tiårsjubileumsfesten i fjor med mange gode lokale suksesshistorier, sier Sande.
Hun legger til at årets Ramtindkonferanse arrangeres 24. mai.
– Og vi sikret oss allerede i fjor konferansieren til næringslivstreffet: artisten, forfatteren, vinskaperen og stolt ambassadør for redningsselskapet – Alex Rosén!

Kommunikasjonsstrategi, PR, kurs i medietrening og presentasjonsteknikk, teambygging, motivasjon og omdømme er stikkord for arbeidet som utføres i Nordnorsk Kommunikasjon. De er stolte av å jobbe opp mot store konsern som Torghatten ASA og opp mot enkeltpersoner som trenger bistand i sin kommunikasjon med omverdenen.
– Vi får bedrifter og folk til å fremstå tydelig og klart. Vi hjelper dem til å bli bevisste på hvordan de kommuniserer, og hjelper dem med grunnmuren til deres virksomhet: visjon, verdier, ambisjoner og ønsket etterlatt inntrykk, sier Jansen.
– Hvordan utstråler du autoritet? Hvordan viser du troverdighet? Hvordan er kroppsspråket ditt? Hvilke ord bruker du? Alt henger sammen og er viktig, sier Sande. Selv styrer de etter verdier som «ujålete» og «integritet».
Vi kan si nei til forespørsler, for vi skal kunne assosiere oss med de vi jobber med. Men det er sjelden vi avviser noen, tilføyer hun.

De er klare over at den digitale tidevannsbølgen betyr nye verktøy, nye muligheter, omstilling og nye måter å jobbe på.
– Kommunikasjonsfaget er i endring hele tiden, og vi må være forberedt på skifte. Men uansett handler det om å ha ei god historie å fortelle, å dele denne og å være raus, sier Jansen.
– Der har vi lært mye av kystkvinnene. Min mormor Emma var en av dem. Hun var eldst i en ungeflokk på ti, og mye penger hadde de ikke. Hun ble i 1920 fridd til av en storbonde og takket ja, men under ei forutsetning: At hun fikk ta lærerutdanning først. Vet du hva hennes motto var? «Vi blir ikke fattige av å dele»!
Det er så sant, så sant, sier Inger-Gunn Sande.  

Tekst og foto: Hege Sæthre Lind

Nordnorsk Kommunikasjons Facebook-side