I fem år har nettmagasinet midtinorge.no vært tett på det som rører seg i denne delen av landet. Tett på menneskene som bor og skaper aktivitet her.
En av Brønnøysunds restauranter utvider barmenyen. En tursti på Vega byr på sjeldne naturopplevelser. På Tjøtta forbereder gjestegården seg på julefeiring, og i Rørvik har en ung kvinne skapt sin egen arbeidsplass med hjelp av en strikkemaskin. Nettmagasinet Midt i Norge er tett på både mennesker og natur i denne delen av landet.
– Vi tok et skikkelig tilbakeblikk i forbindelse med femårsjubileet vårt den 17. september. Det var rett og slett rørende å se hvor mange hjertevarme og produktive folk som finnes i distriktet vårt. Vi er glade i statistikk, så vi sjekket både hva vi har produsert og hvordan dette har blitt møtt av leserne våre. Vi fant ut at den aller mest leste saken vi har hatt var om to dyktige gårdbrukere i Sømna, så fremover tenker vi fortsatt å skrive om de som holder til her og skaper verdier. Nest mest lest er en sak om en opplevelses- og overnattingsbedrift som for fem år siden var åpen utenfor Mosjøen. Den saken husker vi godt, for dette folk som hadde renovert gamle bygg og skapt noe nytt, utrolig kjekt å se, synes ansvarlig redaktør for nettmagasinet midtinorge.no; Hege Sæthre.
Fem år midt i Norge
Sammen med daglig leder Yilmaz Dag driver hun Mediehuset Brønnøysund, som altså tidligere i høst kunne invitere bidragsytere, medspillere og næringsliv til feiring av femårsjubileum.
– Dette gjorde vi med lunsj og bløtkake. Vi startet i egne lokaler i Storgata og benyttet oss av lokalt næringsliv for selve matopplevelsen. Vi prøver å leve ut det som er visjonen til bedriften vår: Å vise frem det vi er stolte av; og samtidig vise raushet. Det kan være vanskelig i en hektisk hverdag, men vi har møtt så mange imøtekommende og vennlige mennesker, at vi er glade over å ha prøvd ut et nytt segment i området her, sier hun.
Kronglete vei – men en vakker rute
Det har ikke vært noen enkel veg for nettmagasinet, som opererer uten betalingsmur og som er avhengig av annonseinntekter og frivillig innsats for å holde aktiviteten oppe.
– Det skal være helt sikkert. Vi har prøvd hardt å finne vårt plass og vårt marked, og da vi så en mulig vei kom koronaen. Men vi har drevet med en stor grad av idealisme, når premien har vært å intervjue mennesker og dele saker fra et av landets mest naturskjønne områder, har dette vært fem svært givende år, mener Sæthre.
På jakt – har god tid
Midtinorge.no driver også Helgelandsguiden, en portal for næringslivet i Midt-Norge.
– Den har et enormt potensiale, men å drifte en slik type profileringsportal krever flere gode medarbeidere. Vi er på jakt etter folk, men velger fortsatt å jobbe sakte og forsiktig fremover. Vi har god tid, for vi har tro på dette området i landet, sier Yilmaz Dag.
Formidlingsglede og drivkraft har likevel alltid vært til stede i rikt monn og selv om senhøsten har vært rolig har det vært bra med leseraktivitet på midtinorge.no.
– Siden at sakene våre er gratis og åpne er det mange som «havner hos oss» etter å ha lett etter noe på Google. Vi forsto ingenting da 2700 stykker plutselig hadde lest en sak om Vevelstad gjestegård, men det viste seg at nordmenn søkte på steder for å overnatte før sommerferie, og vips var de inne på vår side, og leste hele saken. Og da ble vi glade, for vi mener jo at de lokale gjestegårdene har så mye å by på; historie, gjerne mat og drivere med stolthet for sitt hjemsted og sin bedrift, sier Sæthre.
Takker bidragsytere
Som nevnt har midtinorge.no kunne støtte seg til en rekke frivillige, blant annet journalistisk, men også innen produkttesting og ikke minst en podkast.
– Podcasten var utrolig artig å teste ut, for Stig Høyvik, som var drivkraft og svært fremoverlent aktør og vår stemme i pilottiden, var en person vi lærte mye av. Vi har ikke videreført den, for som en del andre områder vi har testet ut, krever dette dedikert mannskap, for skal vi bruke flere kanaler, ønsker vi at brukerne skal få det beste, sier Sæthre.
Hun takker alle de som har bidratt i løpet av fem år, fra barn som har dukket opp på stand og fortalt hva de har lyst til å lese om, til de mange, mange fotobidragsyterne både i konkurranser og med tag på Instagram.
– Jeg har lært veldig mye av fagpersonene vi har hatt med oss, vi har uten blygsel kontaktet flinke folk – noe vi også kommer til å gjøre fremover, sier Sæthre.
Veien videre
Med færre publiserte saker på senhøsten i midtinorge.no er lesertallene naturlig nok lavere.
– Vi har vel i dag 4500 unike brukere og nær 70.000 sidevisninger i måneden. Vi har i løpet av fem år testet ut en rekke ulike saker, og er nå i tenkefasen om vi skal kjøre kultursaker, vise frem lag og foreninger, om vi skal teste mat. Vi skal jobbe med layout og vi skal vurdere å spisse oss mot feltet vi ser det er størst interesse, og der vi kan gi mest, sier Sæthre.
– Nå tenker vi å bruke tid på å se hva de neste fem årene skal bringe og vi håper å få med oss gode medarbeidere og gjerne frivillige til å skape et godt produkt, sier Dag.
Gode initiativer
Midtinorge.no har til nå har presentert 680 journalistiske saker å lese i nettmagasinet.
– Vi har hatt dyktige journalister med oss. Nå skal vi finne det riktige konsept for et nettmagasin som viser fram de gode initiativene og alle de spennende opplevelsene i regionen vår. Vi har hatt det veldig artig her i disse fem årene, og det skal vi fortsette med, uansett hva veien videre blir, sier Sæthre.
Tekst: Lillemor Hestvik – post@midtinorge.no
Foto: Fra midtinorge.no