– Gode næringslivtema gir lunsjsuksess

0
463
John Arme Warholm er leder i Brønnøy Næringsforum, som per i dag teller 112 medlemmer. - Og har plass til flere, sier han.

Brønnøy Næringsforum har nå 112 medlemsbedrifter, noe leder John Arne Warholm tror blant annet skyldes faktarike temalunsjer og et aktivt næringsliv.
– I 2019 kjørte vi 11 lunsjmøter med en snitt på 50 deltakere. Det er et høyt antall for denne typen møter og tyder på engasjerte næringsdrivende, sier han.

Vi treffer Warholm i kontor på kaikanten i Brønnøysund, og han er svært glad for fire nye medlemsbedrifter på kort tid.
– Det ser ut som at næringsdrivende ser nytte i å delta i lag, og de nye bedriftene vil presenteres på neste møte. Vi avlyste møte 12. mars grunnet etter råd fra ledelsen i kommunen, sier Warholm om generelle råd som gis om dagen vedrørende arrangementer. Vi kommer tilbake til når neste lunsjmøte blir, sier Warholm.
Han har en tid fått misunnelige kommentarer fra ledere i andre næringsforum.
– Det er ikke enkelt å samle de som driver bedrift, men det ser ut til at kjappe, fagmøter med en matbit på dagtid fungerer, sier han.

Warholm er opptatt av at det skal skje utvikling på Sør-Helgeland. Gründere er veldig velkomne og trivsel er grunnleggende.
– Vi jobber for medlemsbedriftene og engasjerer oss i saker fra direkteruter til nyetableringer lokalt. Vi blir ofte bedt om faktagrunnlag til ulike saker. Blant annet bidro vi i saken om Tingretten, som ble behandlet flere ganger politisk, og som endte positivt. Vi er svært glade for at våre innspill kan bidra til godt utfall, sier han.

Akkurat nå er Brønnøy Næringsforum (foto fra temalunsj over) svært engasjert i å få gågate i Brønnøysund.
– Vi har sendt sak til Nordland Fylkeskommune om dette, og håper å få positiv behandling i denne saken. Vi tror at en gågate kan gi mer liv i sentrum. At dette kan gi godt tilbud til de som bor her, og ikke minst de som besøker oss. Hurtigruten er til kai her daglig og skipet ligger her rundt tre timer og gir oss mange gjester som ønsker å oppleve det vi har å tilby her. Målet er å skape nye aktiviteter, sier han.

Warholm ser frem til torsdagens lunsjmøte, der temaene er blant annet «Historien om Sør-Helgeland», messen «Vår i Brønnøy» og den nye bedriften Helgeland Opplevelser og Støtt Brygge.
– På sistnevnte kommer gründer Ola Dybvik og vil fortelle hvordan de har jobbet med etablering og arbeidsmetode. Det tror vi blir veldig interessant, sier Warholm.

Engasjert: – Brønnøy Næringsforum består av aktive medlemmer. Det er vil glade for, for målet er å skape mer opplevelser for lokalbefolkning og turister, sier John Arne Warholm.

Tekst og foto: Hege Celine Sæthre