Kjøpmannen som aldri gir opp!

0
582

Han har slåss mot regelvindmøller i årtider og skulle så gjerne sett paragrafrytterne ri ned i solnedgangen, men akkurat nå er kjøpmann Sigleif Mork opptatt av nøyaktig det samme som toppolitikerne!

Vi er inne på Rema i Brønnøysund, et 1342 kvadratmeter stort torg der det lempes alskens varer inn til enhver tid. En dame handler epler. En guttunge har håpefullt hentet en boks energidrikk og blir bedt av sin mor om å sette den på plass igjen. En fyr åpner en splitter ny kjøledisk og lurer på om Sigleif Mork har fått veldig god råd som kan ha sånne nye, sikkert svindyre disker.
– Nei, nei, det er heller motsatt. Dette handler om bærekraft, sier han og bruker et ord vi har hørt fra valgfleskspesialistene. Og vi ser flesk i diskene, men skjønner ikke helt hvorfor kjøpmannen er opptatt av begrepet som handler om klima, miljø, økonomi og sosiale forhold. Vi skal få noen svar, men aller først merker vi oss at det er endringer i butikken. Kaffen står da slettes ikke der den skal?
– Vi har omdisponert arealet i butikken, flyttet panteautomat og kassen. Vi skal få mer lys inn i butikken ved store, sånn at både kunder og ansatte kan føle seg litt nærmere verden der ute. Vi ønsker ikke å ha en stor, lukket boks her lengre, selv inngangspartiet er blitt mer lyst, sier han.

De er så solide på branding, at vi er ikke tvil om hvor vi er, og her skinner det i nytt: Sigleif Mork er kjøpmann i Brønnøysund på 24. året. Han vil gjerne se at fylkesmannen regner Brønnøysund som typisk turiststed.

Vi går på kontoret, møter hans bedre halvdel Gøril på tur hjem fra sin arbeidsdag i bedriften og slår oss koronatilpasset ned ved et bord som ikke er like nytt som de skinnende kjølediskene.
– Her er saken. Hele konsernet er opptatt av miljøvalg, så når noe må byttes ut gjøres det skikkelig. Vi har bygd ut og endret butikken i flere omganger med en ny kjøledisk her, en ny frysedisk der. Vi hadde 11 kjølemaskiner i lokalene våre for å holde alt i gang. Det som skjer nå er at vi får en eneste stor kjølemaskin med en back up. Fryserom, kjølerom og frysedisker skal være koblet opp mot den ene maskinen. Den ene maskinen genererer så mye varme, at et helt nytt ventilasjonssystem kan sørge for oppvarming i hele butikken. På årsbasis vil hele 80 prosent av all varme dekkes av dette systemet. Tenk på det! For en forskjell, og for et miljømessig godt regnestykke det blir, ja også økonomisk, sier en begeistret kjøpmann.

Og da er det vel sosialt bra også, for det å slippe å irritere seg over et kjøleskap som hikster, svikter eller slukker må være bra for alle som jobber i butikken, og da er det bare å rope bærekraftbingo! Noe helse- og omsorgsminister også Bent Høie gjorde i februar i år da han ifølge regjeringen.no kåret Tine, Rema og Q-meieriene til vinnere i utmerkelser for sunnere kosthold.
– Ja, men konsernet har vært opptatt av miljø og sunnere produkter uten masse salt og sukker lenge. Og for å få lov til å si litt mer om miljøsatsingen: Vi har plastposer i 80 prosent gjenvunnet plast. Vi er kjempestolte av konsernet som har stått opp mot produsentgigant og nektet å bruke palmeolje, vi er stolte over at vi kan vise satsing på dyrevelferd. Vi har vært med og utviklet den nye kyllingrasen hubbard, vi er glade for alle produktene som får priser og vi hørte nylig Høie igjen kommentere oss i media. Det gjør meg glad, sier Sigleif Mork.

Mork driver butikken i Brønnøysund på 24 året og er lokalt kjent for sine meninger om søndagsåpne butikker. Det er kun en lokal butikk som har snekret seg ei Brustad-bu, noe Mork rett og slett mener er totalt unødvendig.
– Nei, det der gir jeg ikke opp, for vi har regler i Norge som sier at særlig turistattraktive steder kan ha søndagsåpent. Nå er det sånn at ei ferjekai ved Tjøtta får status som turistviktig sted. Og så får ikke Brønnøysund det med Torghatten og alle de andre turistvennlige stedene rundt her? Jeg håper fylket i fremtiden samarbeider bedre med kommunene og sørger for at vi ved koronaåpning kan møte europeiske turister med de er vante til hjemmefra: Et utvalg av åpne butikker søndag, mener Mork.

Smilet er tilbake når vi spør om han har noe han ønsker å fremheve lokalt, veldig gjerne noen lokale leverandører, for det må være lov å være raus overfor de som gjør noe bra.
– Da jeg startet her for noen og tyve år siden hadde daværende kjøpmann Morten Albertsen allerede fått inn noen som alltid står på; Vega Delikatesser som produserer lokale fiskeprodukter. Vi holder stadig på å gå fri, for særlig sommertid er turistene ville etter lokalprodukter – og antallet bokser sursild fra Vega Delikatesser vi selger til jul… Turistene betaler forresten gjerne mer for produkter som ikke er masseprodusert, men i mindre kvanta, det gjør nok lokale folk også. Og da er det utrolige;  uansett når vi holder på å gå fri, kaster noen i bedriften seg i bilen og sørger for at vi får fylt på i hyllene. Produktene får prate for seg selv, men servicen, for en service, sier Mork.

Vi passerer på nytt de nye frysediskene på tur ut. De er gilde og store.
– Du gleder deg vel til desember, årets viktigste måned omsetningsmessig? spør vi og får svar umiddelbart.
– På grunn av den svære turiststrømmen her, utenlandske og som nå norske, har juli passert desember. Skikkelig! Men desember er fin den også, smiler han og går inn på kjølelageret igjen.
Og lemper!

Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534

Det er sånn vi er vante å se ham, enten ved ei hylle eller i kassa; Sigleif Mork på Rema i Brønnøysund fyller begrepet bærekraftig med innhold. – Jeg er stolt av konsernet jeg jobber i, og lokalt er det de som yter ekstra service jeg setter ekstra pris på, sier han.