0
475

Navnet er egnet for forvirring, for Klubben er slett ikke en samling mennesker som gjør noe felles, men et sted der vi er mange som gjør nøyaktig det samme, nemlig nyter en tur i bortoverterreng, nært sentrum av Brønnøysund.

Turløypa som går Klubben rundt er drøye fire kilometer, alt etter hvor du starter. Premien er en god gåtur, og hvis du liker å se Torghatten, får du den rett i sør når du har gått halvveis.
Vi tar en vandretur med to små, og opplever øyeblikkelig stor glede; for her er det mange som går tur med hund. De små får lov til å klappe og prate med de firbente, og da er turen god.
Vi må ha en liten pitstop etter et kvarters gange, for vi har søtsaker i sekken, og det er plutselig slitne små som trenger en oppmuntring før vi går videre. Turen videre går aldeles utmerket, til vi kommer frem til Ytter Klubben, der Barnas Turlag, som er del av Den Norske Turistforening, har satt opp gapahuk.

Med yr i lufta, som forsåvidt gir ekstra god duft av blomster og busker, er det småkjølig, og da er det godt å krølle seg sammen i en ekstra jakke som er tatt med på turen. Gapahuken fungerer akkurat etter planen. Her er det godt å nyte kaffen på benker, og medbrakte knaskegulrøtter og skikkelig usunn kjeks.

Vi går videre på ferden, og tester ut det nye utsiktspunktet som Brønnøysund idrettslag har skoget frem og gruset opp på Lille Klubben. Nydelig utsikt, og arbeidet som er lagt ned imponerer. Vi passerer på tur dit trimpostkassen Brønnøysund Sanitetsforening har hatt hengende på samme sted i en mannsalder, og vi diskuterer hvor kjekt det er med turløype noen få minutter hjemmefra i bil, ja faktisk fortsatt under timen hvis vi velger å gå helt hjemmefra.

Vi møter flere med hund, noen som jogger, noen med barnevogn, og samtlige med et blidt hei.
– Man blir nok ekstra glade av å gå her, sier minstemor på tur.

Tekst: Hege Sæthre Lind