Kreativ, urban og stilsikker oase

0
1177

 

– Jeg ropte høyt da jeg kom inn på Fagmøbler i Brønnøysund, lyder tipset vi fikk fra en interiørentusiast.
– Det stemmer, vi har fått flere «Wow» fra folk som kommer inn. Klart vi synes det er gøy!

Grunn til high five, for butikken har hatt mye besøk, og mange gode tilbakemeldinger. Her er teamet bak; Fra venstre er Silje Jacobsen, Stine Toftesund, Trine Einvik og Christine Johansen.

Det sier daglig leder Trine Einvik, som akkurat denne tirsdagen i oktober er i full gang med å, ja, ommøblere. Medarbeiderne Silje Jacobsen og Christine Johansen bærer en sofa mellom seg, mens Stine Toftesund sørger for å flytte noen fjæraktige pyntesaker fra en svær vase til en annen.
– Om vi trives med dette? Det vi gjør er lykke!! Å samle interiørfrelste på en ny butikk – ja det kan vel knapt bli bedre, sier Einvik.

En ny sofagruppe har nylig kommet på plass.

 

De har rukket å ha åpne dører i møbelbutikken på Salhus i Brønnøy i en drøy måned. Starten beskriver Einvik med pangord og rett og slett jubelscener.
– Det høres kanskje litt skrytete ut å fortelle at mange stopper i inngangspartiet på butikken og sier wow, men det opplever vi, og vi er veldig glade for responsen. Og ikke minst takknemlige og ydmyke for at vi har hatt så mange kunder og godt salg!

 

Hun har akkurat svart en kunde på telefonen i butikken som etter sigende skal ha noe for hvert rom i huset. Og noe å sette på bordet i tillegg.
– Jo, det stemmer. Vi har en serie med produkter innen krydderier, oljer og tilbehør til matlaging. Dette er en livsstilsbutikk. Vi har ikke bare møbler, senger, matter, lamper og interiør, vi har også noe fint å piffe opp med, forklarer Einvik på måten som avslører en god selger og eksponerer en sann entusiast.
– Jo, dette er gøy. Vi får hele tiden inn noe nytt. Vi snur om på butikken, vi endrer, forbedrer, tester ut, viser folk rundt. Mange beskriver at de har hatt et savn, for nærmeste by og møbelbutikk er en hel utflukt unna. For mange liker å prøve en sofa to ganger før de handler. Og mange liker å handle lokalt, sier hun.

Soveromsavdelingen skal innby til å teste soveegenskapene.

Vi tar en runde. Ser på senger som innbyr til testing. Ser skinnsofaen med retropreg som står i en liten urban atmosfære. Stikker hodet mellom lamper som er mye kulere enn de hjemme. Møbelgrupper er omgitt av naturtro luremegrundt-planter. Røffe bilder, hollywoodstjernebilder, grønne oaser på veggene. Vi ser en avdeling som ikke er for fotografering, men for å nyte på stedet.
– Dette er Fagmøbler sin signatur, så vi er veldig glade for at fotorestriksjoner overholdes. Vi ønsker at de som kommer inn hit skal få en liten visuell overraskelse, forklarer hun, og vi suger inn synet fargekombinasjoner, nye linjer, en møbelmiks Einvik forklarer ved det klassiske, nordiske og moderne.
– Jeg fikk lyst til å starte med dette nettopp på grunn av det brede sortimentet. Vi bor på en liten plass. Det nytter ikke å ha en smal butikk. Her må det passe for alle, fra nyetablerere til pensjonister, alle aldre og prisklasser. Og ja, dette er i sum et konsept jeg selv kan stå inne for. Det er viktig for meg, sier hun.

Hyller og vaser fylles, et nytt uttrykk skapes.

 

Dagens nyhet, som altså krevde bæring, flytting og nytenking, var en spisestuegruppe, vitrineskap og skjenk. Moderne linjer som snart blir fotografert og lagt på sosiale medier; en tydelig fungerende kanal, for antall likes er proporsjonalt med vår tipsers glede – en av de mange følgerne.
– Vi skal ha en levende butikk, gjøre små endringer hele tiden. Vi gleder oss veldig til jul. Det blir passe nissefritt, men juletrær, kuler og annet stæsj blir det, sier Einvik.

Modulbar betyr digital veiledning for den som besøker butikken.

Vi står i et digitalt område av butikken, der vi ved skjermer og faktiske tegninger på veggen forstår at kjeden har tre typer modulbarer. Det betyr skjermer som tar med kundene inn i et digitalt tegneprogram for møbler. Her kan alt fra bordstørrelse til typer farge vises frem.
– Det er viktig at kundene kan få tilpasset sine ønsker, mener Einvik.
Vi avslutter rundturen i butikken som i stor grad er malt i mørke toner. Selv taket er mørkt.
– Det fjernet industrifølelsen i det store bygget.  Og det at vi har såpass mye grønt gjør det organisk. Vi er opptatte av det estetiske. Vi håper at kundene skal bli inspirerte når de kommer hit, og vi satser virkelig på at alle kundene våre skal bli sett. Få den gode hjelpen, sier hun.

Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534

 

 

En pust i bakken etter ommøblering: Fra venstre er Stine Toftesund, Silje Jacobsen, Trine Einvik og Christine Johansen i den nye møbelbutikken på Salhus i Brønnøysund.