Brønnøy Næringsforum rekrutterer stadig nye næringsdrivende og består nå av 127 medlemmer.
– Innmeldinger rauser på og meldingene er soleklare: 2022 blir et godt og travelt år. Rootsfestivalens 20-års arrangement er også med på å trekke masse folk til regionen, sier John-Arne Warholm.
Lederen i Brønnøy Næringsforum er pådriver for lokale opplevelsesmål, blant annet har han vært med på den mangeårige oppgraderingen av Svarthopen Friluftsområde.
– Det er fantastisk å se hvor mange som bruker området. Den digitale tellingen viser at 45 000 har passert målepunktet i 2021. Det er et stort antall besøkende, og vi ser at turperlen med bademuligheter midt i Brønnøysund brukes både av lokalbefolkningen og tilreisende, sier han.
Warholm kan altså på vegne av Brønnøy Næringsforum telle opp syv nye medlemmer bare i 2022 og de godt kjente næringslivslunsjene med en rekke engasjerte foredragsholdere kan være med på å gjøre den Brønnøysundbaserte foreningen profilert. Men årsaken til at lokale bedrifter melder seg inn er nok mer sammensatt.
– Vi velger å tro at det betyr noe at vi står på for medlemmene og løfter frem de sakene som er av størst betydning for regionen. Vi har som baseby jobbet opp mot oljebransjen, vi har jobbet mye opp mot distriktsmedisinsk senter og akkurat nå er det Tosenveien som får særlig mye oppmerksomhet. Til helga skal jeg delta på Fylkestinget på Mo i Rana der vi skal presentere hvorfor Tosenveien må prioriteres øverst på tiltakslisten, sier han.
Og beskriver en døgnfersk tur fra Tosen til Brønnøysund i krappe svinger og smale partier.
– Det var tidvis som å kjøre på Bislet stadion, med hjertet i halsen og krypefart, og tankene mine gikk til yrkessjåføren som kjørte like bak meg, sier han – om turen på livsåren for regionssenteret Brønnøysund.
Men tilbake til mer positive vibber, for det er ikke å legge skjul på at det har vært jubelscener hos mange av bedriftene som er medlemmer i Brønnøy Næringsforum de seneste årene. Særlig de som er knyttet opp mot turistsesong og Rootsfestivalen.
– Reiselivsnæringen i distriktet her har økt sin omsetning prosentvis tre ganger mer enn Lofoten de seneste to årene. Det blir noen direkte positive konsekvenser av det! Og så mye spennende nytt vi har fått til her: Vegatrappene, Dragereiret på Tilrem og Seil Norge på Ylvingen, for å bare nevne noe. Aktivitet skaper aktivitet og så mye bra som er kommet til i regionen har vi tro på at det er grunnlag for nye opplevelsesprodukter, sier Warholm.
Et ganske så kjent opplevelsesmål for Brønnøysund har Rootsfestivalen vært – og er!
I sommer, fra den 13. – 16. juli, skal det 20. arrangementet blomstre med artister som The Flower Kings, TIX og DumDum Boys.
– Ja nå blir det! Vi arrangerer helt sikkert den 20 festivalen! Folk er skikkelig sultne på musikk og stemning, så vi regner med at billettkjøpet snart tar av for fullt, sier daglig leder for arrangøren Kulturcompagniet; Morten Horn.
Warholm, som nå jobber heltid i Brønnøy Næringsforum, sier seg svært glad for det store medlemstilfanget og sier det er plass til flere.
– Det er bra å stå sammen i ei forening, store og små. Det kan være vanskelig å måle i kroner hva alt som skjer på næringssiden i vår region betyr: Fra at det er oljebase her, til at nye aktører som Fagerland logistikk kommer til og at Campus Blå på Toft starter folkehøgskole. Men vi vet at flere kompetansearbeidsplasser er bra for regionen og vi vet at det er enklere å rekruttere flere når det er flere attraktive arbeidsplasser her, mener Warholm, som i likhet med andre ser frem til en vår og sommer der vi alle kan møtes på festival, på ei sandstrand eller på en benk i byen uten å tenkte på smittevernrestriksjoner.
– Våre medlemmer i reiselivsbransjen melder om mange bookinger, så dette lover godt! Vi vet at det da drypper på alle som tilbyr mat, drikke og opplevelser, sier han.
Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534