4 C
Brønnøysund
lørdag, oktober 16, 2021
Helgelandsguiden
Helgelandsguiden
Helgelandsguiden
Helgelandsguiden
HjemNæringsliv- Vi har lyst til å finne på mer!

– Vi har lyst til å finne på mer!

-

De skal snart konkurrere med et nytt produkt laget av blåbær og honning.
– Dette er en kjempedyktig gjeng. Ikke rart vi har fått inn læringer på årets restaurant i Norge; Speilsalen på Hotell Britannia, og har håp om å få inn flere, sier John Ivar Nygård.

Han har som faglærer grunn til å være stolt av elevene sine på Kokk og servitør VG2 på Brønnøysund videregående skole. Eller kan det være sånn at skolen gjør det bra, for i 2019 hadde linja det høyeste karaktersnittet i hele landet, ifølge Nygård.
– Alle her er dyktige, men det er jo ekstra godt å se at elevene kommer videre i karrieren: En av våre elever har snart vært lærling i ett år på Britannia i Trondheim. Det var stor stas å se at restauranten Speilsalen nå er kåret til årets restaurant i Norge. Da er det ekstra artig at vi har klar en ny lærling og ei som skal på utplassering, sier Nygård, med nikk til Grunde Gillund, klar for Trondheim, og Mia Therese Aasen Sletaune, som altså kanskje også blir lærling.

Men tilbake til det nye produktet, som er skapt av et samarbeidende team elever. Ranke glassflasker med mørk, mørk blå blåbærsaus står klare for bruk, og i lokalene jobbes det intenst med å lage mer – ikke lenge før midlertidig nedstenging av Brønnøy.
– Vi er syv stykker som har skapt noe som ikke er vanlig i Norge;  en blåbærbalsamico, som er like god på is som i middagsretter, sier daglig leder Mia Therese Aasen Sletaune i BlåUB, der UB altså står for ungdomsbedrift, registrert i Brønnøysundregistrene.
– Vi har jobbet siden tidlig høst 2020 med dette, og har nå et produkt vi tror kokker over hele landet ville like å ha i sitt kjøkken, supplerer Grunde Gillund.

Tommi Brækkan heller flytende blått gull over på flasker. I bakgrunnen Noah Pedersen og Reidun Rønning. Tirli Kipsgaard Solås og Noey Nichakarn var ikke tilstede denne dagen.

Hvorfor de tror at produktet kan ha sjanse til å vinne i den årlige fylkeskonkurransen for ungdomsbedrifter i Bodø nå i mars forklarer de ved lokal tilknytning og bærekraft.
– Dette er jo råvarer vi finner i norske skoger. Blåbæra er herfra, det samme er lynghonningen vi bruker. I tillegg inneholder blåbærbalsamicoen litt hvitvinseddik, sukker og vann. Kortreist og enkel å produsere, sier Aasen Sletaune.
Glassflaskene som er i bruk er valgt med omtanke.
– Vi ønsker å tenke  bærekraftig. Flaskene kan gjenbrukes. Vi ønsker å kaste minst mulig, tilføyer hun.

Bærekraftig løsning: Glassflasker

Bærekraftig er også et annet produkt elevene har i sitt kjøkken, og som de bruker i den torsdagsåpne restauranten. En restaurant som i tid uten coronarestriksjoner er åpen for alle.
– Vi lager en pizzabunn basert på blomkål, ost og eggeplomme. Denne er blitt veldig godt tatt imot i restauranten vår. Vi har lyst til å finne på flere produkter, for dette er skikkelig artig, sier Gillund.
Han forklarer at de var skeptiske ved oppstart. Hvordan de ville klare dette økonomisk.
– Men så viste det seg at butikker kan gi oss grønnsaker og frukt gått ut på dato. De slipper å kaste maten og vi får varer vi kan bruke i produksjonen, vinn, vinn, sier han.
– Å få bukt med matsvinn er viktig for oss, nikker Aasen Sletaune.

Denne dagen har de laget et par retter de tester ut blåbærbalsamicoen på.
– Dette er en gulrotsuppe, og vi var spente på om det ville fungere med en dæsj blåbærbalsamico i, og det gjorde det, forklarer hun.
– Balsamicoen vår gjør salaten frisk, søt og syrlig. Jeg synes den bedrer smaksopplevelsen, sier Gillund.

Salat med blåbærbalsamico, søtt og syrlig.

Han husker testperioden som spesielt interessant.
– Vi smakte, testet og prøvde ut i en hel uke. Og vi må takke lærerne våre. Det var de som oppdaget lignende produkt i Italia på Youtube. Og så er de skikkelig flinke lærere. De spiser lunsj sammen med oss og gjør at vi er en sammensveiset gjeng, sier Gillund og kikker bort på flasker som fylles opp med klar, blå væske.
– Vi får jo håpe det blir en suksess da!

Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534

Grunde Gillund, og Mia Therese Aasen Sletaune i Blå UB har laget nytt produkt, og vil gjerne innovere mer!