Vi tar vare på kunder og ansatte

0
1099

Coop Prix Berg sto ferdig 22. mai 2019 og har i løpet av åpne måneder fått erfaring med nytt bygg, ny butikk og ny, smart teknikk – og møter situasjonen vi er i på beste måte.
– Dagene nå går med til å tenke sikkerhet, sier butikksjef Monica Eide (på foto).

På tur inn i Prix på tettstedet Berg i Sømna ser vi lokale slå av en prat. Innenfor døra har en kunde vært bortom kaffeautomaten og kjøpt seg rykende drikke som inntas – vel inne fra det lett hustrige været. Inne blir vi møtt av en blid ansatt. Hun hjelper oss hurtig å finne pris vi spør etter, på en plante som minner om vår og høytid, tanker det er godt å ha i ei tid alt er utenom det vanlige. Men her er det meste som det bruker å være, selv om vi alle må følge regler om avstand og god hygiene.

Men først litt mer om Coop Prix Berg, for på en slik lokal butikk er kanskje ikke tanken at vi er inne hos en av matvaregigantene i Norge, faktisk den nest største. Men som mange har fått med seg i annonser i media er organisasjonen Coop spesiell med 1,8 millioner medeiere som kan gi sine innspill. Coop har verdier som omtanke, ærlighet og nytenking. Sistnevnte vises godt på butikken på Berg, som er en del av Coop Nordland.
– Mye er nytt og mye er teknisk, som selvbetjeningskassen og elektroniske etiketter som gir datastyrte priser og stor effektivisering. Det var omstilling for medarbeiderne å venne seg til en topp moderne butikk, men alle tok det på strak arm, sier Eide.

Det er to avdelinger i butikken på Berg; innen mat- og byggsegmentet.
– De totalt 15 medarbeiderne våre jobber på tvers av avdelingene, og vi hjelper hverandre, så vi regner oss som en. Særlig Byggmix-avdelingen får tilbakemeldinger om at det er oversiktlig og enkelt å finne frem, og det blir vi jo glade for. Det er nettopp det vi hadde som mål, sier hun og svarer på spørsmål om hvorfor butikken ikke har ferskvaredisk.
– Ferskvaredisk er omfattende arbeid, som ikke bare krever stor hygiene, dedikering og allergenmerking, men også stor omsetning. For å drive lønnsomt var det noe vi ikke tok med videre, sier butikksjefen.

En arbeidsdag i dagligvarekjede betyr mye rutinearbeid, rydding, støvtørking, og i disse dager, spesielt mye desinfisering av overflater.
– Det, og innfylling av varer er et evighetsarbeid, men det er aldri en dag som er lik den andre, noe som gir varierte arbeidsdager. Når medarbeiderne her i tillegg har mye kompetanse og godt humør, blir dagene gode, sier Eide og bekrefter at mange kunder har merket seg og kommentert den nye butikken.
– Vi var spente på tilbakemeldingene, som nesten utelukkende har vært positive, sier hun.

Hun blir med rundt i et lyst og stort lokale ikke langt fra havkanten på Berg, der Renate Bekkevold (foto over) sitter i kassa, der en kunde står i selvbetjeningskassa. Der en annen kunde henter en suppepose i en hylle og nok en annen studerer røde epler som ser fristende ut.
– Frukt og grønt er noe av det viktigste vi har, og der sjekker vi mange ganger daglig at alt er i orden, sier Eide.
Hun passerer artige effekter i en butikk; reinsdyr og så faktisk en melkerampe.
– Reinsdyrene er del av en kampanje fra en av våre leverandører, når det gjelder melkerampen er den laget spesielt for konkurransen vi er nominert i innen matglede. Vi synes det er stas at våre leverandører mener vi er en av butikker som sprer positivitet, sier hun.

Så tilbake til den spesielle situasjonen vi er i; der alle er bedt om å ta vare på hverandre,i en tid det finnes et nytt virus som kan være farlig for noen av oss.
– Dagene går med til å tenke sikkerhet, at kundene våre og ansatte skal ivaretas, sier Monica Eide, som i likhet med de fleste i dagligvarebransjen har merket at det handles ekstra mye i disse dager.
– Vi prøver å følge med at vi har varer nok på lager, og går innimellom tomt for noe. Men vi gjør vårt beste, sier hun.

Tekst: Hege Celine Sæthre
Foto: Raymond A. Hagen