Daglig leder i Braks, Egil Meisfjord har montert nok en reklame på bil, og går fra garasjen inn i butikk og produksjonslokale på Salhus i Brønnøysund.
– I dag vil folk vises, og kostbart er det heller ikke når man tenker på at skiltet på bilen kan vises døgnet rundt i en årrekke, sier han.
Meisfjord startet bedriften med arbeidsklær og profilering i 2004, og siden den tid peker pilene i positiv retning; oppover.
– I dag kan du ikke starte opp uten å ha logo på klær, du blir ikke tatt seriøst. Men det fine er at du kan starte smått, og så etter hvert investere i merking av bil og annen type profilering, sier han.
Produksjonen foregår i lokalene på Salhus, og flere titusen logoer er nå kjørt gjennom den automatiske pressen.
– Alt foregår digitalt. Vi valgte å investere en halv million i utstyr, og da tok det av innen oppdrag med en dobling av omsetningen på fire år. Vi har levert jobber fra Svalbard til Danmark uten å gå bredt ut, sier han.
Men bred erfaring har han og medarbeider May Rose Diel fått innen alt av merking av klær, biler og frosting. Diel har vært med på teamet i seks år, og skjærer akkurat nå ut bokstaver som skal på sportstøy.
– Dette er slett ikke vanskelig, men tålmodighetsarbeid, erklærer hun, og jobber konsentrert videre.
Å satse på teknologi viser seg riktig for mange i dag, for det å kunne produsere det aller meste selv, gir blant annet bedre oversikt over når leveransene kan gjøres.
– Det gir muligheter. Vi kan snu oss raskt rundt, hvis det haster for noen. Den store lamineringsmaskinen er med på å doble levetiden på profileringsmateriellet, sier han og viser hvordan lamineringen foregår, og hvordan plotteren etterpå kutter hjørner og setter i gang en datadrevet liten kniv for å få skjært ut nøyaktig den skriften kunden etterspør.
– Vi har ingen begrensninger på hva vi monterer på bil. Du kan få et fullfargebilde på bilen om ønskelig. Blant andre leverandører av hus har begynt med dette, og mange vil bruke bil eller henger som «levende» reklameplakat, sier Meisfjord.
Han opplyser at de er tre ansatte i bedriften, noe han beskriver som en for lite, og at de flotte lokalene i Industriveien 30 snart er for små, for her er det enorme mengder arbeidsklær, sko og utstyr.
– Vi må ha mye på lager, for når kunden kommer trenger han utstyr med en gang. Det er ikke sjelden vi finner frem logo fra dataverktøyet, og får merket klær mens kunden venter, sier Meisfjord.
Han legger til at arbeidsklærne, i likhet med teknologien, har utviklet seg mye.
– Vanntette og vindtette i en sånn kvalitet at også mange privatfolk kjøper uteklærne sine her. Det har vi ikke noe imot …
Tekst og foto: Hege Sæthre Lind