Inger-Hilde Nyrud fra Brønnøysund har vært aktiv kunstner i 30 år og har blant annet bak seg utstillinger i Roma og New York, men hun beskriver en av sine høydepunkt i sin karriere som sommeren 2017 da Rawnda Eira og Lill Livsentusiast skrev tekster til hennes malerier, og de sammen hadde festivalutstilling på Rootsen.
Det er noe eget ved bildene til Inger-Hilde Nyrud. Enkelte beskriver hennes malerier som en mild, vakker og innholdsrik historie, andre lar seg fascinere av glasskunsten hun skaper med sine sterke farger og gode uttrykk, mens andre igjen kjenner nordlandssommeren med nådeløse regnskurer, tåke, så livsbejaende solgløtt når de opplever maleriene hennes.
– Jeg liker egentlig lyset best på senhøsten og i desember når sola farger himmelen vakker. De korte dagene gir et spesielt lys her på Helgeland, sier Nyrud som du kan treffe ved avtale på hennes helårsåpne hjemmegalleri på Hestøya. Et galleri du finner etter å ha passert brua som slynger seg over brønnøysundet og som gir deg glimt av Torghatten i sør, hvis dagslyset er med deg.
Vi går inn i Atelier Inger-Hilde Nyrud, men passerer først en gang med vegger fylt med ulike malerier i akryl.
– Akkurat nå jobber jeg med noen større bestillinger og ser frem til utstilling i Overhalla Kunstforening i mars. Ellers er vi flere i lag som tester ut et helt nytt materiale; Vi jobber med betongleire, så jeg lager akkurat nå flere egg. Det er storsporveegg, sier hun om egg fra vadefuglen med den trillende, karakteristiske lyden som igjen gir bud om lys årstid og høye himler i nord.
– Storsporven er så flink til å kamuflere eggene sine, så det ga meg lyst til å lage et svært egg i materialet som er utrolig sterkt, og som kan være utendørs. Det er spennende å jobbe tredimensjonalt, sier kunstneren du til daglig møter som lærer på Kulturskolen i Brønnøysund, og som altså har bak seg tre tiår som kunstner.
– Når jeg startet opp? Som liten. Jeg har alltid latt meg inspirere til å male og skape noe, men det er 30 år siden min første utstilling, som var her i Brønnøysund. Da husker jeg at jeg blant bildene hadde med meg et eneste som ikke var figurativt. Det var det en dame som la merke til og kom bort til meg og sa «det der kunne jeg ha malt selv». He, he. Hun kunne jo ha prøvd, sier Nyrud.
For det var etter hun tok en master i kunstfag på Høyskolen i Oslo at hun fant uttrykket hennes malerier har i dag. Der lag på lag med maling gir figurer og historie.
– Jeg bestemmer ikke på forhånd hva jeg skal skape, men jobber intuitivt og lenge med fargene. Figurene kommer frem etter hvert og det kan være mennesker, eller disse kystbildene som tydeligvis har truffet mange. Det er disse jeg skal ha med meg til Overhalla på nyåret, forklarer kunstneren du også har kunnet møte på Kunstlåven familien eier på Laukholmen i Brønnøysund. Der har hun gjerne om sommeren utstillinger på Hildurlåven ved Didrikhuset. Noe som også er en klassisk nordlandsgård med små bygninger, rom for en familie som fisket, hadde litt poteter og noen dyr på fjøset for å overleve.
– Jeg lar meg inspirere av det som skjer rundt meg. Mye av landskapet og gjerne av å fotografere selv. Og jeg prøver å være mye ute og nyte øyeblikket, å velge å være tilstede for å finne ukjent terreng, sier hun.
Og det ukjente har hun altså møtt ved flere anledninger. Takket være invitasjon via nett har Nyrud stilt ut i Soho i New York, noe hun beskriver som spennende, og hun har hatt vandreutstilling fra Roma, Milano til Helsinki, med stopp i Berlin.
– I Helsinki solgte jeg to av de store bildene mine, så det var svært kjekt å være der. Men jeg satte enda større pris på å bli invitert til Levanger Kunstforening sin utstilling i 2014, der jeg fikk stille ut sammen med Peter Esdaile, som er en av mine forbilder. Han har fantastisk spennende motiver og kan håndverket sitt. Tenk å bli invitert med på en slik utstilling, sier hun, og viser frem ei bok med bilder av Esdaile som er både maler og grafiker, og som bor både i Norge og i USA.
Men en av de største opplevelse er for Nyrud allikevel her hjemme i samarbeid med forfatterne Rawdna Eira og kvinnen som kaller seg Lill Livsentusiast med utstillingen «Der hav og himmel møtes».
– De begge er strålende dyktige, og jeg syntes det var en stor opplevelse å få stille ut sammen med dem på Rootsfestivalen i 2017. De lot seg inspirere av mine bilder og skapte tekst, og jeg ble igjen inspirert av dem til å jobbe videre. Det å jobbe i lag med noen er spennende og det har jeg lyst til å gjøre mer av, sier Nyrud.
Hun startet som mange andre med å male i olje, men gikk over til akryl etter å ha lært teknikken av blant andre Peter Esdaile, Nirmal Sing Dhunsi, Oscar Bodøgaard og Svein Johansen, der hun intervjuet de to sistnevnte under masterutdanningen sin.
– Jeg har jobbet med ulike teknikker, som i glass og nå betong, og for meg er det interessant å prøve nye ting. Jeg ønsker ikke å ha spikret hva jeg skal jobbe med fremover, men er glad for å bo på Sør-Helgeland for her har vi så mange gode ressurser rundt oss. Brønnøymannen Lars Laumann er en inspirerende kunstner som skaper kunstevents han inviterer lokale kunstnere med på. Det er et veldig fint initiativ som gir oss mulighet til å skape et møtested for lokale kunstnere. Det er både viktig og nyttig, og jeg ser frem til de neste utstillingene, sier hun.
Vi går ut og passerer et blidt, spennende og uttrykksfullt maleri av to klemmende personer som ser ut til å sitte i en båt sammen.
Godt, nært, meningsfullt…
Tekst og foto: Hege Sæthre Lind