Benedicte Nilsdatter Hartviksen tar en forsiktig sipp av bobaen med navnet creme brulèe.
– Hva det smaker? Som en skikkelig god dessert med litt krunsj på toppen, sier hun, og setter seg godt til rette på barstolen på Otaku Diner i Brønnøysund.
– Å, ja, den bubble tea-typen med creme brulèe står egentlig ikke på menyen nå, men vi har en hemmelig meny med tre ulike typer. De som spør oss får også kjøpe disse, sier Steffen Widding, som vi finner på restauranten helt sør på Havnesenteret.
Widding, som driver Otaku sammen med Cristian Tanase, har fått tre bestillinger på boba, den med dessertsmak, en med mangosmak, og en som høres riktig så asiatisk ut – i alle fall om vi skal tro at flammesprutende drager hører hjemme i Japan.
– Jeg holder på og lage en bubble tea vi kaller Dragon Breath. Den består av kanel og chilli og skal gi litt sting på tunga. Alle smakene her bortsett fra sjokolade er våre egne oppskrifter. De lager vi fra bunn, så de er eksklusive, sier han.
Widding koker opp vann til riktig temperatur for tapiokaen. en stivelse fra kassavaplanten, gjerne kalt sagogryn i Norge. For boblene er ikke av typen skapt av kullsyre, det er skikkelige, tyggefaste greier som tydeligvis er elsket av mennesker verden over – de økende salgstallene å merke.
– Dette er andre sesong vi kjører med boba. I fjor laget vi ti liter te til bruk til dette om dagen. Vi tror det kan bli enda mer i år, sier han.
Over tilberedning av de tre ulike typene boba, bekrefter Widding at det har vært tøffe år siden oppstarten til bedriften i desember 2020.
– Vi gikk rett inn i pandemien, og ante ikke hvor ille det skulle bli. Men vi merker at verden er mer tilbake til normalen, og nå går det bedre. Det ser ut til at folk kan like å kunne komme hit og spise asiatiskinspirert ramen, eller bare velge en hamburger, sier han og heller te i glass. Dette mens tapiokaen får helt riktig konsistens i det kokende vannet, litt lengre bort på kjøkkenet.
De tre som venter på sine drikkeopplevelser småprater om tidligere opplevelser på restauranten med asiatisk stil og det høres ut som de trives på stedet. Benedicte Nilsdatter Hartviksen trekker frem det tøffe interiøret og merker seg en plakat med en av favorittseriene på Netflix; One Punch Man. Hun forklarer hva hun liker med både asiatisk kultur og akkurat dette stedet i Brønnøysund.
– Jeg synes den japanske serieestetikken er så lett å bli forelsket i. De uttrykker følelser i måten de trekker frem hendelser i livet på, og de skaper en egen trygghetsfølelse, selv i de noenlunde groteske tegneseriene de skaper. Det står i kontrast til dette stedet, som er så hyggelig å komme til. Å småprate med Steffen mens han lager mat er skikkelig bonus, sier hun og får den nevnte bobaen plassert foran seg.
Det blir stille mens de tre gjestene smaker på hver sin type tebasert drikke. Otaku har åtte sorter på menyen og altså tre hemmelige varianter.
– Oi, frisk smak av mango. Dette var godt, sier Ole Andre Waag, og tar nok en smak.
– Dette er kjekt; å kose seg med bobler, nja, kanskje ikke sånne bobler jeg ellers kunne drikke, ler Nils Petter Hartviksen, som sitter sammen med familie, og som kanskje ikke er i riktig målgruppe for drikken?
– Å, jo da. Det er ikke bare ungdom som kjøper bubble tea, det gjør folk i alle aldre, men den mest populære sorten er basert på kaffesmak, den er helt klart mest kjøpt av både ungdom og voksne, sier Widding.
Han har gått tilbake på kjøkkenet for å tilberede mat, men først forklarte han opprinnelsen til bubble tea:
– Den stammer fra Taiwan, hvor de på 1980-tallet mikset ulike smaker te og smaker sammen med tapioka. Det skulle raskt bli populært i landene rundt og nå i hele verden, forklarer han.
Vi får i samtalen rundt bardisken vite at dette er så populært, at det i Trondheim åpnes opp flere bubble tea-serveringer. I Brønnøysund var Otaku tidlig ute i norsk sammenheng, og hvis vi kan stole på Wikipedia står det at det nå drikkes fem ganger mer bubble tea i Kina enn kaffe årlig.
Med fornøyde smil ved bardisken, synes det å være kjekt å servere både boba og det som kalles shave ice til de som kommer innom i sommermodus.
– Altså, vi selger boba hele året, om vinteren mest av de melkebaserte. Og shave ice er tydeligvis nostalgi i Brønnøysund. Isen, som er basert på granitè, altså miks av frukt-eller bærsmak med skav av is, ble solgt her i byen på tidlig 2000-tall. Så det er mange som kommer hit og kjøper fargesterke varianter og nevner tidligere opplevelser, sier Widding, og gjør klar en variant med tre ulike smaker.
– Dette er i motsetning til bobaen ferdige innkjøpte smaker, forklarer han.
Gjestene ved baren får snart matretter foran seg. Servitør Sigrid Ye Joo Vatnan kan nikke blidt og gå tilbake til andre oppgaver. En av rettene ser sterk ut og skal ha mye inspirasjon fra det meditarianske kjøkken og skal inneholde chilli og kyllingvinger.
– Hot wingsene her er spesielt gode. Egentlig min favoritt når det gjelder mat. Så det er fint å komme hit og få bestilt noe som er en opplevelse i seg selv, sier Benedicte Nilsdatter Hartviksen.
Hun tror at det går bra for spisestedet Otaku også i fremtiden.
– Folk vil gjerne ha pizza- og burgersteder. Men å komme hit der det er både asiatisk mat, norsk mat og atmosfære, er noe mange setter pris på. Jeg opplever det sånn at vi får mye for pengene når vi kommer hit. Mat kan deles og det kan være gøy bare å smake noe nytt, sier hun.
Steffen Widding får flere bestillinger, går tilbake på kjøkkenet og er snart tilbake.
– Om hva slags type gjester vi har her? Forbausende hyggelige folk. Jeg har jobbet i bransjen i 15 år, og her er det bra å drive restaurant. Jeg ser frem til sommeren 2022, både med lokalbefolkning og de som kan finne på å reise hit, sier han.
Om han kommer til å lage flere boba med gassbrenner og nesten-flammer denne lørdagen kommer an på om noen flere kjenner til muligheten for å bestille noe ekstra.
– Ja, hvis du lurer på hvilke tre hemmelige sorter boba vi har, så finner du det beskrevet et sted i restauranten. Vi må jo ha noen easter eggs, sier Widding.
Tekst og foto: Hege Celine Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534