De smiler bredt; senterleder Erik Gjemble og assisterende leder Malin Tinjaca (foto) på Amfi Havnesenteret i Brønnøysund.
– Hvordan 2019 var? Oppgang både i besøk og i omsetning. Og tredje uka i 2020 hadde vi 16 500 kunder på seks dager. Det er bra det, sier de to.
I 2019 var det store omveltninger på det havnære kjøpesenteret, som per i dag rommer 26 butikker.
– En rekke av våre butikker fikk mer tidsriktige lokaler og mer tilpassede lokaler for deres drift. Det var mye snekring, styr og planlegging, men da alt sto klart på senhøsten var det verdt alt, sier Gjemble, som på fjerde året sitter i lederstolen, eller mer presis, er å treffe i full fart rundt på hele området.
– Vi to, sier han med nikk til Malin Tinjaca, er borti alle slags mulige og umulig oppgaver i løpet av ei arbeidsuke.
– Ja, det er derfor det er kjekt å jobbe her, tilføyer hun.
Men litt mer om tall, for Gjemble sitter med tallmateriale som viser at det jobbes godt på senteret i Brønnøysund.
– Vi har en vekst i besøkstall på over 6 prosent i fjor og vi har økt omsetningen med rundt 3 prosent i 2019 mot året før. Landsgjennomsnittet i Olav Thon gruppen ligger på like under 2 prosent. Det betyr at tiltak og kontinuerlig arbeids som gjøres er vits i, sier han og viser til at de har utvidet åpningstidene i 2019 og kjørt kampanjer som minner folk om å handle der de bor, for å nevne noe.
– Vi vektlegger veldig de sosiale kanalene, altså digitale plattformer. Vi går mer bort fra annonser i avis til å vises på sosiale medier. Dette er tydelig et område folk ønsker å møte oss på, sier Gjemble, som selv er en aktiv bruker og deler.
– Det hører med i dag, og gir en fin arena både for å få innspill og å være synlig der folk er, sier han.
Men noen nedturer har de også tatt med seg, for de legger ikke skjul på at marginene kan være små for en del aktører i et senter.
– Zappa, Go’Foten og KoffeIn har forsvunnet gjennom året, der førstnevnte ble slått sammen med annen butikk, nemlig denne, sier Gjemble og går foran til B`Young hvor butikksjef Eivor Birkelund (foto under) akkurat nå hjelper en kunde. En skjorte hentes ned fra et stativ med en nyttig anretning, og kunden tusler mot prøverommene for å finne de rette plaggene.
– Her går det fint ja, kanskje noen har lyst til å kjøpe en veske, lokker hun.
– Det beste med ombyggingen her var nok at det nå er åpent mot neste butikk. Det gir en helt annen følelse for de som besøker oss, og selvsagt også for de som jobber her, sier Gjemble.
Med deltidsarbeidende og sommerhjelper var det 230 personer på jobb i senteret i 2019.
– Vi er en stor arbeidsplass lokalt, og vårt mål er å være et hjerte i lokalsamfunnet. Vår primærjobb er selvsagt å selge varer til de som trenger dem, men vi prøver i tillegg å skape noe ekstra på kjøpet; at folk får en opplevelse når de kommer hit, sier Gjemble.
– Vi har mange planer i 2020, som prisfest i mars og barnas dager i juni, tilføyer Tinjaca, som i likhet med Gjemble nikker når vi spør om det var noen vits i å ha 13 – 14 lokale næringsdrivende og forfattere inne på senteret like før jul.
– Det gikk over all forventning. Flere solgte seg tomme for produkter!
Den som tar seg en tur i senteret på ettermiddagen, kan godt komme til å møte en gruppe franskmenn som snakker ivrig med selgere på butikker. Tar du en kaffetår på kafeen, kan du bli sittende på siden av en amerikaner som har kjøpt seg et lett måltid.
– Hurtigruten er lengre ved kai i Brønnøysund fra sommeren 2019, og det kan vi tydelig merke. Vi har flere innom derifra, noe som trolig er med på å øke besøkstallene, sier Gjemble, som er over gjennomsnittet interessert i det som skjer i Brønnøysund.
– Vi ønsker å kunne være med på å stimulere til at det skal skje mer i Brønnøysund, for det gagner oss alle. Jo mer som skjer i byen, jo mer positivt er det for oss. Og vi ser frem til 2020, sier han.
Tekst og foto: Hege Celine Sæthre