Verdensarvøya Vega kan nok i år som i fjor forvente rundt 60 000 sommerbesøkende, så nå er det nitid planlegging for de næringsdrivende.
– Men allerede i mai er vi i gang. Med en rekke høytidsdager opp mot helg og konfirmasjon, får vi full fart, sier Alf Johan Breivik.
Han driver Spar Vega og står bak Vega Dagligvare AS, som omsetter for i overkant av 40 millioner kroner i året.
– Men antallet besøkende er veldig væravhengig. I 2022 fikk vi åtte uker med drittvær. Omsetningssvikten av på 6,5 millioner kroner, så da blir marginene bittesmå, sier han.
Stort rigg med folk og varer
Det er godt forståelig at det må mye planlegging til når ei øy med i overkant av 1000 innbyggere plutselig får titusener av gjester over noen få uker.
– Hver uke må vi regne tregangen når det gjelder kunder, så ja, jeg er i gang med sommerplanen. Vi må ha tre ganger flere medarbeidere, vi må ha masse hender i sving hele døgnet. Det er full rulle fra morgenen til vi stenger. Nå i april er vi 10 – 12 medarbeidere, men de travleste ukene er 26-27 personer i sving. Jeg kommer til å ha en veldig urolig følelse i kroppen frem til den er på plass. Og så er ikke alt ferdig med det – hele tiden må det justeringer til – både når det gjelder varer og medarbeidere – selvsagt kan noen bli syke i løpet av sommeren, sier Breivik.
Fra kafè til fiskeutstyr
Den som har vært innom denne nærbutikken på Vega vet at du finner blomsterbutikk, lokalmat og ikke minst kafeen Sparstuå som ikke bare har en spesiell matrett, men som kjører catering og har lokaler til alle slags sammenkomster.
– Det nyeste vi har fått i butikken nå er fiskeutstyr. Vi kjøpte opp varelageret da sportsbutikken dessverre måtte stenge nå i påsketider. Det er veldig trist at små butikker legger ned, så vi prøver å opprettholde tilbudet til de som har vært vant til å finne fiskeutstyr på øya, forklarer Breivik.
Han har i flere år tilbud lokaløl i butikken, men velger nå å legge den produksjonen på is.
– Men vi har plass til flere lokalmatprodukter, så det er bare å ta kontakt dersom du driver med det. Til tider klarer vi ikke å skaffe nok!
Vi sitter på ei gullgruve!
Breivik er en av de som er med på å sponse lokalsamfunnet, slik at barn har aktiviteter og slik at nye turistattraksjoner blir til – som Vegatrappa.
– Hva som skjer med Vegatrappa etter ras i september 2023 får vi vite snart, men området appellerer til mange. Og for oss som driver næring er disse gjestene svært viktig for bunnlinja for de som driver her. Dersom ei slik trapp trekker 15 000 ekstra gjester hit, og du regner rundt 2000 kroner per hode i overnatting, mat og kjøp av trenester, er det omtrentelige tapet for næringslivet 30 millioner kroner. Saken vurderes politisk så, jeg er spent på resultatet. Vi trenger en attraksjon som Vegatrappa, mener Breivik.
Han er ikke vanskelig å be om å si noe positivt om Vega – ja faktisk hele Helgeland.
– Da jeg var ung «snakka jeg bare Vega», men jeg fikk et annet syn som voksen: Det er så utrolig mye flott på Helgeland. Vi sitter på ei gullgruve av flotte ting å besøke – stadig kommer det mer!
Tenker grønt …
Alf Johan Breivik driver Spar Vega på 20ende året og liker dagligvaresegmentet.
– Herlighet så heldig jeg er som holder på med mat. Er så takknemlig for det. Men selv om vi holder på med varer folk må ha, er vi nødt til å fornye oss hele tiden, vi har bygget ut butikken og har planer om mer, sier han og innrømmer at bærekraft er et viktig ord også på Vega.
– Ett av de viktige tiltakene som hele Spar jobber med nå, er å redusere matsvinnet. Selv en liten butikk kan i dag kaste matvarer for en million kroner i året. Spar ønsker å redusere dette med 40 prosent innen tre år, og det er vi kjempeglade for, sier han.
… og teknisk nytt
Breivik var i 2023 på besøk i Spar-butikk på Sunnmøre og ble imponert av et callingsystem som ble omtalt som magisk.
– Det gjorde det enkelt å kommunisere i butikken, og ble skrytt rett og slett opp i skyene. Vi valgte å investere i dette systemet, og det skulle bare ta noen få dager før jeg ringte andre og anbefalte dette på det varmeste. For dette mye bedre service til våre besøkende. Blant annet ved at det er mye enklere og kjappere å få svar, dersom vi må spørre andre. Og står jeg ute på plassen og triller ut jord før sommeren, kan jeg enkelt nås med et anrop på øret. Når pantemaskina trenger hender til hjelp, kommer det en automatisk beskjed via callingen. Jeg har regnet ut at vi sparte rundt 5000 skritt per dag i fjor på dette, sier han fornøyd, og bruker nettopp callingen for å få tak i butikksjef Astrid Marie Gullsvåg og leder av blomsterbutikken på huset; Ellen Nilsen.
– Se, der slapp vi noen minutter med leting etter folk, sier han, og legger til at de er mange som gleder seg til sesongstart 2024.
– Det er en tid det slett ikke er A4. Jeg synes det ville være for tøft for næringa å ha helårs søndagsåpent. Men de ukene vi har ekstra mye åpent som «Særskilt turiststed» er det full fart, hele dagen. Jeg synes vi er privilegerte som får møte så mange besøkende kunder!
Tekst og foto: Hege Sæthre – hege@midtinorge.no – 958 07 534