Alf Hartvigsens arbeidsfilosofi har vært klar siden oppstarten av bedrift innen kjøling og etter hvert varme for 51 (!) år siden;
– Kunder som kjøper utstyr skal få hjelp om fem år og ti år, og vi bistår nå tredje generasjon drivere!
Varme & Kulde Service AS holder til i Sørbyen i Brønnøysund, og bedriften har vært i kontinuerlig drift siden 1967 med samme eier og driver, som tok med seg kunnskap hjem fra Oslo og Tromsø.
– De første årene monterte jeg og vedlikeholdt kjøleanlegg og fryseanlegg, og på den tiden var det ingen andre som drev med dette mellom Rørvik og Mosjøen. Jeg husker på begynnelsen av 1970-tallet da alle gårdene i Vega måtte få montert melketanker med kjøl. Det var en stor jobb, sier han om strabasiøse arbeidsdager med reisetid i små ferjer og der bilen måtte ha henger for å få plass til utstyret som skulle brukes.
– Det er ikke sånn i dag. Vi får plass til det meste i greie varebiler, sier han og byr på kjøretur til et av anleggene bedriften har levert; på fiskemottaket i Brønnøysund.
– Dette er et fryseanlegg vi fikk installert her i 2006 på et lager for fisk og sjømat, forklarer han. Og går inn og slår av en liten prat med driveren av mottaket.
Hartvigsen har med seg sønnen Alf-Johan på arbeidslaget, og har i tillegg to andre montører som kan faget – som i dag krever mye sertifisering og oppdateringer.
– Vi begynte med varmepumper rundt 1985 og den typen du finner i mange bolighus rundt 2000. Det har blitt noen år med denne typen arbeid, du kan si det sånn at vi skifter ikke jobb hver dag nei, sier han og merker seg hvor få bedrifter det er igjen fra midten av 1960-tallet i Brønnøysund.
– Fiskebruk er borte, meieri er lagt ned, foredlingsfabrikker finnes ikke lenger i Brønnøysund, men en kunde vi fortsatt hjelper med utstyr og vedlikehold finner du på Vega, nærmere bestemt Igerøy, sier han.
Og mener Vega Delikatesser, som ifølge egne nettsider leverer fersk og bearbeidet fisk til markedet.
– Det er fint å ha kunder vi har fulgt opp over så mange år, og der følger vi altså opp tredje generasjon driver, sier Hartvigsen.
Hartvigsen ble født i 1940 og drar litt på det når vi spør om han fortsatt jobber hele dager sammen med arbeidslaget som server kunder fra Nærøy til Alstahaug.
– Nja, vel så det. Vi må jo følge opp det regnskapsmessige, forskrifter, reguleringer og annet papirarbeid. Det er nesten ufattelig hvor mye de klarer å finne på for oss som driver næring, sier han, og legger til at han dagen før var ferdig med sin jobb kvart på ti om kvelden, og da hadde han stått på fra tidlig morgen.
– Men jeg trives i jobben. Vi prater med veldig mye folk. Enkelte skal ha nyanlegg, andre skal ha reparasjoner. Vi følger opp en del som har fått kjøpt utstyr fra ny-oppstartede, som legger ned igjen etter kort tid. Og en del får beskjed om å bytte ut alt av utstyr når det kun er en bagatell som skal fikses. Da er det ikke nødvendig å kjøpe nytt!
Og at Hartvigsen stiller opp når det gjelder er det ikke tvil om. Fra en kar i Brønnøysund får vi denne historien.
« Det var en iskald lørdagskveld før jul at varmepumpa røk. Vi ringte Hartvigsen, som skulle i julebord, men lovet å komme innom oss for før han dro dit. Og der, ikke lenge etterpå, sto han i døra, i findressen. Han kom inn, ordnet opp og dro i festlig lag. For en servicemann!».
– Jo, vi følger et ansvarsforhold overfor våre kunder. Og vi ønsker ikke at folk skal bli opprådde for hjelp, men da må det være mulig å komme seg dit, for avstandene er lange her. Skal vi en tur til Leka kan reisetiden bli åtte timer med bil og ferjer. Da sier det selv at turen må planlegges godt, sier han og legger til;
– Jeg håper driften fortsetter i Varme & Kulde Service den dagen jeg slutter. Jeg ønsker meg at folk her skal få hjelp med utstyr i heim og bedrifter også i fremtiden!
Tekst og foto: Hege Sæthre Lind