Frisørsalongen Foxy i Brønnøysund er ikke helt som andre frisørsalonger.
– Det stemmer nok det! Vi tok en vri og hentet inn elever som ikke har gått skole, vi har egen læreplan og får elevene gjennom hele utdanningsløpet, sier Marianne Høvik Torgnes.

Sammen med eier av Foxy; Bente Holmstrand er Høvik Torgnes å treffe på frisørbedriften som har holdt til nær Schrøder-eiendommen i kystbyen siden 2002. I dag er de med tre elever totalt ti stykker og stemningen er lattermild og intenst konsentrert når vi tar turen innom.
– Hva vi holder på med nå? På fagspråket, terminologien vår heter det strukturomforming. På folkemunne er det mer kjent som permanent, sier Høvik Torgnes og kikker på jobben som utføres av elevene. De har fått personer å teste ut kunnskapene de har lært i teorien.

Høvik Torgnes var med på å starte Foxy, hun har vært faglig leder i salong og det er hun som er lærer for elevene og er selv under utdanning innen arbeidsplassbasert yrkesfaglærerutdanning.
– Både Bente og jeg er veldig glade for å ha lærlinger i arbeid hos oss, og jeg trengte elever for å fullføre min skolegang i Oslo. Da passet det godt å gjøre om bakrom til klasserom, og vi har alle lærekontrakter underskrevet med Nordland fylkeskommune, sier Høvik Torgnes om svært målrettet og praktisk løsning. Like praktisk jobbet de da de skulle finne elever.
– Vi gikk ut på Facebook og søkte etter elever som aldri har gått frisørskolen. Vi fikk flere interesserte og hadde plass til tre stykker. Det var ekstra artig at vi fikk en gutt inn, for her har det vært bare jenter.

Jenter til de grader at det nesten ikke er til å tro, selv om det ikke er uvanlig at det bare er kvinnelige ansatte i en frisørsalong.
– Med fruktbare damer i en bedrift ville det være rimelig å tro at barn som blir født i løpet av 17 år blir fordelt mellom gutter og jenter. Men nei. Det er født 13 jenter av kvinner som har jobbet eller jobber her. Ingen gutter på alle de årene. Merkelig kuriosa, sier Høvik Torgnes og forklarer hvorfor de setter så stor pris på lærlinger og nå elevene sine.
– De tar med seg masse artig inn. Tanker, ideer og spørsmål til oss som gjør at vi ikke mister dybden i faget. Vi lærer faktisk om oss selv og jobber ikke på autopilot. Når vi brenner for faget er det viktig at vi beholder pasjonen, er tilstede og følger med. Oppfølging, spørsmål og nye tanker synes vi er veldig givende, sier hun.

Tilbake til livet som elev på Foxy, der elevene akkurat denne dagen så vidt rekker å nikke til spørsmål om det er interessant og om de trives. Her er konsentrasjonen dyp og fingerferdigheten allerede på godt avansert nivå.
– Vi sørger for at de følger de kompetansemål som det er i læreplanen på en offentlig skole. Vi legger det opp litt annerledes, sånn at de ved start november 2018 har vært gjennom det meste av den grunnleggende teorien til sommeren, og kan konsentrere seg om å øve resten av læretiden på fire år, forklarer hun.

I klasserommet står en rekke dukker, både av kvinnelig og mannlig type, og arbeidet er selvsagt mest praksis og beskrives som learning by doing; å lære ved å gjøre.
– De virker fornøyde med måten å jobbe på. De ble kastet ut i rundbørsteføning allerede på dag en, og det fikk de klar beskjed om; rundbørsten er din beste venn… den skal du jobbe med hver eneste dag, sier Høvik Torgnes som håper på større rekruttering til kreative fag.
– Vi har lyst til å bekjempe at det legges ned kreative linjer på skoler, og vi er stolte av å ha skapt et utdanningstilbud til de som ikke har lyst til å flytte eller de som har mistet skoleretten. Via oss i samarbeid med Sør-Helgeland opplæringskontor får de alle tverrfaglige eksamener, frisøreksamen og til slutt svenneprøven etter endt læretid. Det skal bli en stor dag å se disse dyktige elevene ferdig!

Tekst og foto: Hege Celine Sæthre

 På Foxy er det undervisning på bakrommet. Fra venstre er Marianne Høvik Torgnes og Bente Holmstrand. Elevene på foto over er Magnus Elstad og Lill Tove Aasheim.